Participació en els Specials Olimpycs Catalunya 2018

Una de les línies d’actuació de la Fundació és la promoció de l’esport com a hàbit saludable i generador de benestar entre els seus usuaris del STO i SOI (Servei de Teràpia Ocupacional i Servei d’Ocupacional d’Inserció), bé amb la realització d’activitats i entrenaments regulars al llarg de tot l’any bé amb la participació en els campionats que s’organitzen durant la temporada.

Una de les dates assenyalades en el calendari dels esportistes de la Fundació Estela era la dels Special Olympics Catalunya 2018, celebrats del 4 al 8 d’octubre a Andorra sota l’organització de l’ACELL (Federació Catalana d’esports per a disminuïts psíquics), on la fundació tarragonina hi ha participat amb una expedició integrada per 23 esportistes en les proves d’atletisme i tenis de taula.

Uns dies després de la competició ens apropem a les instal·lacions del taller ocupacional de la Fundació Estela per a la Discapacitat, ubicades al polígon Riu Clar, per parlar amb els protagonistes dels Special Olympics. Els usuaris i usuàries d’Estela ens reben amb un somriure i de seguida ens expliquen com han xalat amb aquesta sortida de quatre dies a terres andorranes. «El que més m’ha agradat ha estat l’habitació de l’hotel», explica una de les atletes, que reviu l’experiència al mateix temps que ens ensenya algunes fotografies de la competició. «Jo he guanyat medalles», explica un dels triomfadors del campionat mentre ens mostra el metall penjat al seu coll. «Hem entrenat molt», afegeix un altre dels participants.

L’edició dels Special Olympics de 2018 ha estat una de les més internacionals dels darrers anys, amb atletes procedents de països tan llunyans com l’Índia, i ha estat una autèntica experiència vital per als seus 1.400 participants. Quatre dies fora de casa, allotjats a l’hotel Magic i fent vida dins del campus de  l’esdeveniment esportiu més important per a persones amb discapacitat intel·lectual, ha esdevingut una gran ocasió per assolir els objectius marcats dins del projecte d’inclusió a través de l’esport impulsat per la Fundació Estela i que enguany ha batejat amb el nom «Millor és qui ho intenta».

El personal de la institució ens recorda que l’esport no és simplement un hàbit saludable i generador de benestar, sinó que també fomenta entre els usuaris i usuàries del Taller Ocupacional beneficis indirectes com ara el treball en equip, el compromís, l’autonomia personal i social, les relacions interpersonals, l’autoestima, l’autorealització i activitats de la vida diària i higiene.

Fotografies cedides per ACELL

Els Special Olympics

Participar en campionats organitzats per l’ACELL, com per exemple els Special Olympics, on la reglamentació i les proves esportives estan adaptades a les necessitats dels participants,  dona l’oportunitat de fer entrenaments preparatius per a les competicions durant tot l’any. Es tracta de l’esdeveniment esportiu més important per a les persones amb discapacitat intel·lectual i un estímul al treball diari, un premi a les diferents competicions locals i territorials i una excel·lent oportunitat per demostrar a la societat les capacitats i els valors dels atletes amb discapacitat i, per tant, aconseguir complicitats solidàries i de respecte.

A més, els Special Olympics són un punt de trobada de milers d’atletes, entrenadors, famílies i societat civil perquè els Jocs són competició però també convivència, activitats socials, lleure i, sobretot, reconeixement del paper que les persones amb discapacitat intel·lectual tenen a la nostra societat. Tot plegat, un èxit per als usuaris i usuàries de la Fundació Estela que hi van participar.

La participació de la Fundació Estela en les diferents competicions esportives al llarg de l’any estan emmarcades dins del projecte ‘Afavorim l’Esport’ amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tarragona.