L’Escola Estela assoleix l’acreditació d’Escola Verda de la Generalitat

El curs 2017-18 el claustre de l’Escola d’Educació Especial Estela va decidir per unanimitat adherir el centre al programa Escola Verda de la Generalitat de Catalunya. De la mà de l’empresa Cel Rogent, entitat col·laboradora de l’administració en aquest programa de sensibilització envers la cultura de la sostenibilitat des de les aules, un equip de sis professors de l’Escola Estela s’ha format durant dos anys. Així, aquest mes de desembre l’Escola Estela passa a ser considerada oficialment Escola Verda per la Generalitat. Parlem amb Glòria Ramírez, assessora de Cel Rogent, que ha treballat juntament amb l’equip d’Estela en aquest procés.

Glòria Ramírez, a la dreta, acompanyada de Lourdes Guinovart, membre de l’equip de professorat de l’Escola Estela.

Què és el programa Escola Verda?

És un programa que neix a Catalunya fa 22 anys amb el suport dels departaments de Territori i d’Educació. Sorgeix com a compromís per donar suport a tots els centres educatius de Catalunya que vulguin incorporar l’educació per la sostenibilitat a la cultura del centre. El Programa es va iniciar amb una prova pilot en 12 centres i actualment ja són 658 centres que tenen el Distintiu d’escola verda i 89 en formació. Les assessories territorials formem als centres durant dos anys. Llavors ja disposen dels coneixements i la preparació perquè el centre pugui marcar-se els seus plans d’accions i objectius a llarg termini pel que fa a sostenibilitat i educació mediambiental. També tenim cura que les escoles verdes de cada zona comparteixin continguts i projectes i facin xarxa amb la comunitat educativa, entitats del territori i les administracions..

Sembla que això és una cursa de llarg recorregut.

Una escola verda no fa accions puntuals, sinó que treballa la sostenibilitat de manera estructural. Educar en la sostenibilitat no vol dir només reciclar bé, sinó que l’objectiu és que els alumnes d’avui, en l’edat adulta, tinguin interioritzada la sostenibilitat com una eina per identificar problemes i trobar solucions en qualsevol àmbit de la vida, i no només des del punt de vista mediambiental.

Una escola d’educació especial pot ser una bona escola verda?

Sí, perquè cada centre adapta els seus objectius a la seva realitat. Hi ha llars d’infants i escoles d’educació especial que fan una gran feina. La clau és saber com incorpores la sostenibilitat en el currículum dels alumnes. I aquest és el repte de la comissió que acabem de formar a l’Escola Estela. Ho faran molt bé.