L’educació especial tarragonina reflexiona sobre el present i el futur

Més de 200 professionals, docents i estudiants de l’àmbit de l’educació especial i de la inclusió social han participat aquest divendres 29 de juny en la I Jornada d’Educació per a la Diversitat, celebrada a l’Aula Magna del Campus Catalunya de la URV. Impulsada per la Fundació Estela per a la Discapacitat de la Xarxa Santa Tecla i la Càtedra d’Inclusió Social de la URV, la trobada s’ha erigit en  marc òptim per al debat i la reflexió sobre el present i el futur de l’educació especial com a eina d’inclusió social a les nostres comarques i al conjunt de Catalunya. La jornada, conduïda pel director de la Càtedra d’Inclusió Social de la URV, Ángel Benlzunegui, ha comptat amb la participació de la rectora de la URV, María José Figueras, i del conseller d’Ensenyament de la Generalitat Josep Bargalló.

La voluntat d’aquesta trobada ha estat endegar un espai de debat i d’intercanvi d’impressions entre professionals que treballen en l’àmbit ampli de la inclusió social de les persones amb diversitats funcionals. En aquesta primera edició, la jornada s’ha centrat al voltant de la inclusió educativa. La primera part de la jornada ha consistit en una ronda d’explicacions d’experiències a càrrec de professionals del País Basc, de la Fundació AMPANS (Bages) i de la Fundació Estela per a la Discapacitat (Tarragona). La segona part de la trobada ha tingut com a protagonistes els professionals de l’Escola Estela, la Muntanyeta, l’Escola Solc, l’Escola Sant Rafael, l’Escola Carmelites i l’EAP del Tarragonès.

Amb motiu de la trobada, el conseller d’Ensenyament de la Generalitat, Josep Bargalló, ha reafirmat  la voluntat del govern català en “avançar cap a una escola catalana cada vegada més inclusiva amb la diversitat. Per això la primera línia estratègia és acabar de desenvolupar el Decret d’Escola Inclusiva, que és molt recent, i dur-lo a la pràctica”. Segons el conseller, “l’aposta per l’escola inclusiva convertirà els actuals centres d’educació especial en centres proveïdors de recursos i serveis per a tot el sistema educatiu. Hem d’aconseguir que l’alumnat amb necessitats especials s’escolartzi a l’escola ordinària, però amb tots els recursos que actualment ofereixen les escoles d’educació especial. Caldrà definir molt bé els criteris i trobar els recursos necessaris, tal com es va en el seu moment al País Basc”. Bargalló destaca que “actualment a Catalunya tenim un model que presenta bons resultats. Si donem el pas cap a un model de major inclusivitat, ha de ser per millorar aquests resultats. En aquest punt les escoles d’educació especial han de tenir un paper clau, ja que l’escola ordinària necessitarà dels seus recursos i coneixements per acollir amb garanties l’alumnat amb necessitats educatives especials”.

La trobada va ser presidida pel conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, i per la rectora de la URV, María José Figueras.