Un estiu ple d’activitats a la Fundació Estela

El Casal d’Estiu de l’Escola de la Fundació Estela per a la Discapacitat va finalitzar la setmana passada després de més de dos mesos d’intensa activitat. Els usuaris i usuàries de l’Escola Estela i els de la Llar-Residència han pogut gaudir d’unes setmanes d’esbarjo i d’oci que han inclòs activitats al centre, sortides a diversos espais de la ciutat i, fins i tot, una excursió al pantà de Siurana. «Cada any canviem el projecte i intentem millorar-lo, enguany vam pensar a organitzar activitats més lúdiques», ens explica la Sílvia Ibáñez, coordinadora del casal Estela.

Amb un equip professional integrat per deu monitors i monitores, els participants del casal han pogut gaudir d’un programa d’activitats adaptat a les necessitats de cada grup, en funció del seu grau d’autonomia. Gràcies a aquesta iniciativa estiuenca, les famílies de la Fundació Estela per a la Discapacitat resolen les dificultats logístiques derivades de la conciliació familiar i laboral en època de vacances. «Ja fa molts anys que fem el casal i això fa que ens coneguem molt entre l’equip i els alumnes i usuaris i usuàries de la Fundació», comenta la Sílvia.

Al casal d’estiu d’Estela hi ha usuaris de totes les edats. Enguany, el més petit té 4 anys i el més gran, prop de 60. Això fa que les necessitats d’uns i altres siguin diferents i que s’hagin de fer dos grups. «Hem diferenciat molt els grups en el dia a dia però quan hem fet esdeveniments especials, com les festes o la guerra d’aigua que vam fer a final de curs, els hem gaudit tots junts per aprofitar aquest intercanvi intergeneracional».
Amb el grup dels més petits, a banda del component lúdic, treballen sense perdre vista el que s’ha treballat en el curs escolar. «Són nens que necessiten unes rutines molt clares i no els les podem canviar de cop a l’estiu», explica la coordinadora del casal, que remarca la importància de fer activitats amb els grans per fomentar també una major socialització i aprendre a compartir.
A l’altre grup, i amb la idea d’impulsar la capacitat de decisió dels més grans, se’ls ha deixat escollir quines activitats volien dur a terme. «Vam posar uns vídeos de viatges perquè escollissin si volien un medi natural o un urbà. Quan van escollir que volien muntanya, vam proposar llocs i es va decidir Siurana». També van participar a l’Espai Jove Kesse a fer unes classes de ioga per fomentar la integració amb altres persones de fora del centre. I com cada any, grans i petits, van anar amb la golondrina Tarragona Blau a fer la festa de final de curs. «Els encanta aquesta activitat que es fa al Port de Tarragona», admet la Sílvia.
Les activitats estiuenques d’Estela ofereixen un espai lúdic i d’oci a un sector poblacional per al qual no sempre és fàcil de trobar una oferta adaptada a les seves necessitats emocionals, pedagògiques i terapèutiques. De finals de juny a principis de setembre, el casal ha servit perquè petits i grans gaudeixin i perquè les famílies se’n sentin còmplices. «Les famílies han col·laborat molt amb el casal. Hem tingut molt bona comunicació des del principi. En els aniversaris, per exemple, portaven pastís, decoració…per tant, es podria dir que han estat còmplices i acompanyants del dia a dia durant tot el casal. Això ho agraïm, ja que ens ha facilitat millorar, aprendre i poder oferir el millor als nois i noies».